Jacobs Logistics ‘viert’ 75 jaar met een groot contract en dito investering

 

75 jaar Jacobs

Jacobs Logistics uit Tongeren wilde zijn 75-jarig bestaan dit jaar vieren met een groot evenement. Daarop zouden al snel enkele honderden klanten, toeleveranciers en eigen personeel aanwezig zijn. Corona trok er een streep door. “Het sluiten van een deal met luchtvrachtvervoerder Coastair uit Grâce-Hollogne, goed voor 25 extra banen in Tongeren, kan als bekroning ook tellen. Deze deal opent voor ons deuren op een nichemarkt. En dat feest kom er wel. Het is alleen nog niet duidelijk wanneer precies,” aldus zaakvoerder Raf Jacobs.

Het is de combinatie van vervoer en logistiek – meer bepaald warehousing – die de traditierijke onderneming de voorbije tien jaar deed verdubbelen in omvang. Voor de activiteiten van Coastair zal op de terreinen van Jacobs 8000 m2 warehouse in gebruiken genomen worden en nog eens een 400 m2 aan burelen. “Er zullen in eerste instantie een 25 tal bijkomende arbeidsplaatsen gecreëerd worden om de volledige warehouse- en transportactiviteiten voor dit project te verzekeren,” aldus Raf Jacobs.

‘Dedicated’ Transport

“We kopen ook speciale voertuigen aan voor dat dit contract – onder meer roller bed trailers voor de grote metalen platen waarmee het luchttransport werkt. We zijn zo klaar om de luchthaven van Luik en andere omliggende luchthavens aan te doen. Dergelijk ‘dedicated’ transport, helemaal met aangepast materiaal in functie van de klant is een specialiteit van ons. Voor onder meer Hörmann, Primagaz en enkele anderen heeft Jacobs op maat gemaakt transportmateriaal in bedrijf. Daar ligt de toekomst: in volledige dienstverlening van warehousing met inbegrip van handling, scanning, order picking, labeling… En vooral in marktkennis. We zijn actief met 80 trekkers en 130 opleggers in de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk. De laatste 10 jaar werd de focus vooral gelegd op het beleveren van de bouw in Duitsland en de voedingsindustrie,“ aldus Raf Jacobs.

Zwarte cijfers

Jacobs Transport heeft momenteel 20.000 m2 binnenstockage en 40.000 m2 buitenstockage. Daar komt dus aardig wat bij voor Coastair. “We zijn het voorbije jaar een beetje afgeremd. De omzet lag lager dan geraamd maar er zijn onderaan op de resultatenrekening zwarte cijfers, ondanks corona. Ik denk niet dat we mogen klagen,” aldus Raf.

Niet alleen het heden van Jacobs Transport oogt spectaculair. Het bedrijf is gebouwd door drie generaties transporteurs die telkens goed wisten in te spelen op de context.

WOII, Autobaanaanleg, fruit… en nu luchtvracht

Grootvader Willem Jacobs startte onmiddellijk na WOII met transport voor de wederopbouw en met suikerbietenvervoer. In 1973 stapt Rafs vader, Isice Jacobs, in de zaak en wordt het internationale transport uitgebouwd, ook van Haspengouws fruit richting Duitsland. De verhuis naar het industrieterrein Tongeren Oost in 1996 – waar het bedrijf nu op 4 locaties zit, op samen 10 hectare – was een andere belangrijke mijlpaal.

Raf zelf doet zijn intrede in 2003, ondertussen heeft hij de fakkel overgenomen en is hij momenteel de enige aandeelhouder. In 2003 waren er een 30-tal mensen in dienst en beschikte Jacobs Transport over 3.500 vierkante meter magazijnen. Vandaag zijn er een 100-tal medewerkers en realiseert Jacobs Transport een omzet van 17 miljoen euro. Het contract met Coastair, dat vrachtvervoer verzorgt voor diverse luchtvaartmaatschappijen en aanverwante opdrachtgevers, voegt daar nog heel wat eenheden aan toe.

En of dat een geschiedenis is die een feest verdient…