“Digitalisering, werkzekerheid en groei:
onze pijlers voor de toekomst”

“Digitalisering, werkzekerheid en groei:
onze pijlers voor de toekomst”

Tekort aan chauffeurs, inflatie, dreigende recessie, strengere ecologische normen…? Aan bedreigingen is er in de transportsector geen tekort. Maar klachten daarover hoor je bij Jacobs Transport niet. Integendeel. “We hebben een goed jaar achter de rug en ook 2023 ziet er prima uit. De klanten die we hebben, bezorgen ons massa’s opdrachten,” aldus bedrijfsleider Raf Jacobs.

“Midden volgend jaar worden 10 nieuwe trekkers in dienst genomen. Dan zullen we 90 trekkers hebben rijden. We proberen elk jaar met 10% te groeien. Ik denk dat dat ook nodig is om concurrrentieel te blijven in een markt waar steeds meer bedrijven samengaan en schaalvergroting realiseren. Als we blijven stilstaan, is dat achteruit gaan,” aldus Raf

“Chauffeurs vinden is een serieus probleem”

“Chauffeurs vinden, blijft wel een nijpend probleem. Door met een recente vloot, veel nieuwe en nette vrachtwagens te werken, laten we onze beste kant zien en trekken we chauffeurs aan. Uit het buitenland maar ook van eigen bodem. We bieden hen een zekere job in een dynamisch bedrijf.”

“Digitalisering verhoogt het comfort voor iedereen”

“De digitalisering van de werking – op kantoor maar ook voor de chauffeurs – verhoogt het comfort en de efficiëntie van het bedrijf. De chauffeurs worden opgevolgd via de boordcomputer en worden in hun rijgedrag bijgestuurd. Dat levert serieuze besparingen op in verbruik (-7,8 procent) en in onderhoud (3,4 procent). Ze zijn nu ook uitgerust met een smartphone waar meer ze in verbinding staan met ons ERP-systeem. Ze scannen bijvoorbeeld de vrachtbrief (CMR) zodat die sneller verwerkt wordt en er dus sneller gefactureerd wordt.”

“Overheid zou kunnen helpen”

De sinds 2023 verplichte functieclassificatie is volgens Yoeri Jorissen, manager bij Jacobs Logistics veeleer een slag in het water. “Het is een loonschaal op basis van punten volgens de inhoud van de job. Maar in de praktijk zal er weinig of geen verschil zijn. Wij betalen meer dan de voorziene barema’s. Waar de overheid wel iets aan zou moeten doen, is de opleiding tot vrachtwagenchauffeur faciliteren. Het behalen van dat rijbewijs kost de aspirant-chauffeur momenteel meer dan 5.000 €. Dat is een hoge drempel om eraan te beginnen. Gelukkig helpen sociale media en positieve mond-aan-mond reclame ons nog altijd aan genoeg chauffeurs.”